Electronic recipe

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ELECTRÓNICA RECIPE

Los sistemas electrónicos de prescripción están ideados para facilitar el trabajo diario del facultativo, el control de la administración, así como  la efectividad de los derechos de los pacientes como tales y por su condición de consumidores del SNS. Como dice la Exposición de Motivos del Real Decreto Legislativo 1/2015, de 24 de julio, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley de garantías y uso racional de los medicamentos y productos sanitarios, the law considers it necessary that the funding selective and not indiscriminately of medicines takes place in function of the therapeutic usefulness of them and their need to improve the health of citizens, and therefore requires its use is rational .

The electronic prescription is a qualitative leap to ensure the rationality of use and their advantages can be summarized in:

  • Track record of pharmacotherapeutic
  • To facilitate the work of professionals influencer.
  • Accessibility of the patient to their treatments.
  • Decrease of affluence in consultations.
  • Monitor or control of treatments planned.

El sistema, en suma, posee grandes ventajas para el mutualista, a saber: agilidad, transparencia de lo prescrito y de los visados que sean necesarios, e interoperabilidad, Como trasunto de dichas ventajas, la administración, cuenta con mayores facultades y facilidades de control, y reduce errores en la ejecución del proceso.,

During the state of alarm and with the aim of reducing the mobility of patients requiring recipes to health centres of each of the autonomous communities, MUGEJU began accelerated work to incorporate the mutualists attached to the different public health services in systems of electronic prescription Autonomous Communities (CC.AA.). Some of them has been a complete integration in such systems, while others have implemented provisional systems of mutual integration, during the current health crisis.

Currently, there has been a complete integration of the mutualists attached to the following health services to make use of electronic prescription system in the respective CC.AA.:

  • Health Valencian service: from 27 March 2020
  • Servicio Madrileño de Salud: a partir del 4 de abril de 2020
  • Servicio Vasco de Salud: a partir del 16 de abril de 2020
  • Health Catalan service: from 20 April 2020.
  • Health Andalusian service: from 21 May.
  • Servicio Riojano de Salud: a partir del 27 de julio de 2020.
  • Health Aragonese service: from 7 September.
  • Health Cantabrian service: from 1 October.

Asimismo, durante el estado de alarma, se adoptaron soluciones provisionales alternativas con varias Comunidades Autónomas, y que se han mantenido mientras continúe la crisis sanitaria o hasta la total incorporación de los mutualistas en los sistemas de recetas electrónicas de  estas CC.AA. En este caso, se encuentran los siguientes Servicios Públicos de Salud:

  • Health service resumed Balears: from 6 April 2020
  • Health Tomas Berdych service: from 24 April 2020.
  • Servicio Canario de Salud: a partir del 27 de abril de 2020.
  • Galician health service: from day 1 April 2020
  • Health service in Catillano and Lion: starting from 9 April 2020.
  • Health service Castilla-La Stain: from 19 May.

Without being a permanent system, but linked to the health crisis, they all guarantees that the insurance performs the economic contribution under drug in the field MUGEJU.

Castilla y León puso en marcha el 9 de abril una solución con la que se evita que el mutualista acuda al médico, aunque es mixta, los mutualistas tendrán acceso a las recetas a través del mismo procedimiento que los usuarios de SACYL no incluidos en receta electrónica: solicitar cita (por teléfono, APP móvil o internet) con el médico de atención primaria. Desde el centro de salud se contactará con el paciente telefónicamente indicándole la forma de obtener las recetas en papel. Estas recetas en papel serán RECETAS DEL SACYL, y con ellas el mutualista se dirigirá a la oficina de farmacia.

Se trata de sistemas de prescripción no presencial que, como se decía, arbitra cada comunidad en colaboración con MUGEJU, respetando unos mínimos en cuanto a la constancia de la prescripción, dispensación y facturación. Permiten que el o la mutualista, tras contacto telefónico o telemático, pueda adquirir el medicamento o producto en la farmacia.

The mutualists attached to these health services may go to pharmacy offices located in these CC.AA., with its Individual Health Card, to dispense pharmaceuticals prescribed in the electronic prescription system, and thus get their pharmaceuticals in the same economic conditions that with the previous recipe in system MUGEJU role.

RECIPES FOR VISA ATTACHED TO THE MUTUAL I.N.S.S.

Reported that the visa of recipes for attached to the mutual I.N.S.S., CC.AA. listed below, makes it directly to the Public Health Service:

  • Valencian service.
  • Health Madrileño service.
  • Basque service.
  • Catalan service.
  • Health Andalusian service.
  • Health Riojano service.
  • Health service resumed Balears.
  • Tomas Berdych service.
  • Canarian service.
  • Health Aragonese service.
  • Health service in Catillano and Lion.
  • Health service Castilla-La Stain.
  • Health Aragonese service
  • Health Cantabrian service