Recepta electrònica

Recomanar aquesta pàgina

RECEPTA ELECTRÒNICA

Els sistemes electrònics de prescripció estan ideats per facilitar el treball diari del facultatiu, el control de l'administració, així com  l'efectivitat dels drets dels pacients com a tals i per la seva condició de consumidors del SNS. Com diu l'Exposició de Motius del Reial decret Legislatiu 1/2015, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris, la llei considera necessari que el finançament selectiu i no indiscriminada de medicaments es realitzi en funció de la utilitat terapèutica dels mateixos i de la seva necessitat per millorar la salut dels ciutadans, i exigeix per tant que el seu ús sigui racional.

La recepta electrònica és un salt qualitatiu per garantir la racionalitat d'ús i els seus avantatges es poden resumir en:

  • Facilitar el seguiment de l'historial farmacoterapéutico
  • Facilitar el treball del professional prescriptor.
  • Accessibilitat del pacient als seus tractaments.
  • Disminució d'afluència en consultes.
  • Seguiment o control dels tractaments pautats.

El sistema, en suma, posseeix grans avantatges per al mutualista, a saber: agilitat, transparència del prescrit i dels visats que siguin necessaris, i interoperabilitat, Com a trassumpte d'aquests avantatges, l'administració, compta amb majors facultats i facilitats de control, i redueix errors en l'execució del procés.,

Durant l'estat d'alarma i amb l'objecte de disminuir la mobilitat dels pacients que necessitin receptes als centres de salut de cadascuna de les Comunitats Autònomes, MUGEJU va començar va accelerar els treballs per incorporar als mutualistes adscrits als diferents Serveis Públics de Salut en els sistemes de recepta electrònica de les diferents Comunitats Autònomes (CC.AA.). En algunes d'elles s'ha produït una integració completa en aquests sistemes, mentre que en uns altres s'han implementat sistemes provisionals d'integració dels mutualistes, mentre segueixi vigent l'actual crisi sanitària.

Actualment, s'ha produït una integració completa dels mutualistes adscrits als següents Serveis de Salut per fer ús del sistema de recepta electrònica en les respectives CC.AA.:

  • Servei Valencià de Salut: a partir del 27 de març de 2020
  • Servei Madrileny de Salut: a partir del 4 d'abril de 2020
  • Servei Basc de Salut: a partir del 16 d'abril de 2020
  • Servei Català de Salut: a partir del 20 d'abril de 2020.
  • Servei Andalús de Salut: a partir del 21 de maig.
  • Servei De La Rioja de Salut: a partir del 27 de juliol de 2020.
  • Servei Aragonés de Salut: a partir de el  7 de setembre.
  • Servei Càntabre de Salut: a partir de l'1 d'octubre.

Així mateix, durant l'estat d'alarma, es van adoptar solucions provisionals alternatives amb diverses Comunitats Autònomes, i que s'han mantingut mentre continuï la crisi sanitària o fins a la total incorporació dels mutualistes en els sistemes de receptes electròniques de  aquestes CC.AA. En aquest cas, es troben els següents Serveis Públics de Salut:

  • Servei de Salut dels Illes Balears: a partir del 6 d'abril de 2020
  • Servei Murcià de Salut: a partir del 24 d'abril de 2020.
  • Servei Canari de Salut: a partir del 27 d'abril de 2020.
  • Servei Gallego de Salut: a partir del dia 1 d'abril de 2020
  • Servei de Salut de Castella i Lleó: a partir del 9 d'abril de 2020.
  • Servei de Salut de Castella-la Manxa: a partir de 19 de maig.

Sense ser un sistema permanent, sinó lligat a la crisi sanitària, en totes elles es garantia que el mutualista realitza l'aportació econòmica que li correspon segons medicament en l'àmbit MUGEJU.

Castella i Lleó va engegar el 9 d'abril una solució amb la qual s'evita que el mutualista acudeixi al metge, encara que és mixta, els mutualistes tindran accés a les receptes a través del mateix procediment que els usuaris de SACYL no inclosos en recepta electrònica: sol·licitar cita (per telèfon, APP mòbil o internet) amb el metge d'atenció primària. Des del centre de salut es contactarà amb el pacient telefònicament indicant-li la forma d'obtenir les receptes en paper. Aquestes receptes en paper seran RECEPTES DEL SACYL, i amb elles el mutualista es dirigirà a l'oficina de farmàcia.

Es tracta de sistemes de prescripció no presencial que, com es deia, arbitra cada comunitat en col·laboració amb MUGEJU, respectant uns mínims quant a la constància de la prescripció, dispensació i facturació. Permeten que l'o la mutualista, després de contacte telefònic o telemàtic, pugui adquirir el medicament o producte en la farmàcia.

Els mutualistes adscrits a aquests Serveis de Salut, podran acudir a les oficines de farmàcia situades en aquestes CC.AA., proveïts de la seva Targeta Sanitària Individual, perquè els dispensin els productes farmacèutics prescrits en el sistema de recepta electrònica, podent d'aquesta manera obtenir els seus productes farmacèutics en les mateixes condicions econòmiques que amb l'anterior sistema de recepta en paper de MUGEJU.

VISAT DE RECEPTES PER A MUTUALISTES ADSCRITS A l'I.N.S. S.

S'informa que el visat de receptes per als mutualistes adscrits a l'I.N.S. S., en les CC.AA. que es relacionen a continuació, ho fa directament el Servei Públic De Salut corresponent:

  • Servei Valencià de Salut.
  • Servei Madrileny de Salut.
  • Servei Basc de Salut.
  • Servei Català de Salut.
  • Servei Andalús de Salut.
  • Servei De La Rioja de Salut.
  • Servei de Salut dels Illes Balears.
  • Servei Murcià de Salut.
  • Servei Canari de Salut.
  • Servei Aragonés de Salut.
  • Servei de Salut de Castella i Lleó.
  • Servei de Salut de Castella-la Manxa.
  • Servei Aragonés de Salut
  • Servei Càntabre de Salut